Çözümler

Kurumsal

Blog

Bize Ulaşın

Çözümler

Kurumsal

Blog

Bize Ulaşın

/

Blog

/

GİB E-Tebligat Hakkında Her Şey

GİB E-Tebligat Hakkında Her Şey

2 Haz 2025

GİB E-Tebligat Hakkında Her Şey

Günümüzde dijital dönüşüm, pek çok hizmetin daha hızlı, güvenli ve kolay ulaşılabilir ve kullanılabilir hale gelmesini sağlamaktadır. Vergi süreçleri de bu dönüşümden fayda sağlamakta ve Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) tarafından başarılı yürütülen E-Belge Uygulamalarının yanında E-Tebligat uygulaması ile de vergi mükellefleri ve tüzel kişiler vergi ve ceza ihbarnamesi, ödeme emri gibi bazı yasal bildirimleri  elektronik ortam üzerinden alabilmektedir. 

GİB E-Tebligat Sistemi hakkında merak edilen ayrıntıların yer aldığı bu yazıda, hangi mükellefler için zorunlu olduğu, yasal düzenlemeleri, başvuru süreci ve uygulamanın sağladığı avantajlar hakkında bilgilere yer vereceğiz.

GİB E-Tebligat Nedir?

T.C Hazine ve Maliye Bakanlığı Gelir İdaresi Başkanlığı (GİB) tarafından vergi mükellefi olan muhataplara, tebligatlarının elektronik yolla iletilmesi için GİB E-Tebligat Sistemi kullanılmaktadır.

27 Ağustos 2015 tarihli Resmi Gazetede yayımlanan 456 Sayılı VUK Genel Tebliği ile uygulanmaya başlanan GİB E-Tebligat Sistemi sayesinde, vergi daireleri tarafından yapılan bildirimler geleneksel posta yoluyla değil, dijital olarak mükelleflerin elektronik tebligat adresine ulaştırılır. Böylece hem hızlı hem de güvenli bir bildirim sağlanmış olur.

GİB dışında da bazı kamu kurumları sistemi Kurumsal E-Tebligat Sistemi (KETSİS) olarak kullanmaktadır. Bu bağlamda,  GİB/KETSİS E-Tebligat Sistemi olarak da anılmaktadır.

GİB E-Tebligat Sisteminin Yasal Dayanağı Nedir?

GİB E-Tebligat Sistemi, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu (VUK)’nun 107/A maddesine dayanarak hazırlanan 456 Sıra No’lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği ile düzenlenmiştir. Bu tebliğ, GİB E-Tebligat uygulamasının kimler için zorunlu olduğunu, bildirimlerin elektronik ortamda yapılmasının esaslarını ve mükelleflerin uyması gereken kuralları belirlemiştir.

GİB E-Tebligat Kimler İçin Zorunlu? 

Kurumlar Vergisi Mükellefleri: Tüm kurumlar vergisi mükellefleri, GİB E-Tebligat sistemine kayıt olmak ve bildirimlerini elektronik ortamda almak zorundadır. 

Gelir Vergisi Mükellefleri: Ticari kazanç elde edenler, zirai ve mesleki kazanç ile gelir vergisi mükellefi olanların GİB E-Tebligat adresi almaları zorunludur. (Kazançları basit usulde tespit edilenlerle gerçek usulde vergiye tabi olmayan çiftçiler hariç)

ÖTV Kapsamına Dahil Olanlar: 01/01/2025 tarihinden itibaren 4760 sayılı Özel Tüketim Vergisi Kanununa ekli (II) sayılı listedeki mallardan kayıt ve tescile tabi olanların ilk iktisabında adına kayıt ve tescil yapılan gerçek ve tüzel kişiler ile tüzel kişiliği olmayan teşekküller GİB E-Tebligat sistemini kullanmak zorundadır.

Zorunluluk kapsamı dışında kalan mükellefler de GİB E-Tebligat sistemine isteğe bağlı olarak geçebilirler.

Hangi Yasal Bildirimler GİB E-Tebligat İle Tebliğ Edilir?

GİB E-Tebligat Sistemi aracılığıyla çeşitli vergisel bildirimler, yazılar ve mükelleflere yönelik resmi tebligatlar gönderilebilir. Bu kapsamda:

Vergi inceleme raporları sonucu düzenlenen tebligatlar

  • Vergi/Ceza ihbarnameleri

  • KDV iade taleplerindeki eksikliklere ilişkin yazılar dâhil Kurumsal Elektronik Yazışma Sistemi tarafından hazırlanmış tüm yazılar

  • 2 No.lu İhbarname (Vergi Mahkemesi/Bölge İdare Mahkemesi/ Danıştay kararına göre Vergi/Ceza İhbarnamesi)

  • Sistemi, Kurumsal E-Tebligat Sistemi (KETSİS) olarak kullanan Gümrük ve Ticaret Bakanlığı, İçişleri Bakanlığı gibi bazı kamu kurumlarının idari para cezası karar tutanakları, tüketici hakem heyeti yazıları, gümrük yazıları, vb.

  • Ödeme emirleri ve diğer resmi yazışmalar,

gibi birçok resmi bildirim, GİB E-Tebligat Sistemi üzerinden mükellefin elektronik tebligat adresine gönderilebilir.

GİB E-Tebligat Başvurusu Nasıl Yapılır?

GİB E-Tebligat Sistemine kayıt olmak için farklı başvuru alternatifleri mevcuttur.

  1. Elektronik Ortamda Başvuru:
    Mükellefler, Gelir İdaresi Başkanlığı’nın internet vergi dairesi (https://dijital.gib.gov.tr) üzerinden sisteme giriş yaparak E-Tebligat hizmetine başvurabilir.

  2. E-Devlet Üzerinden Başvuru:
    E-devlet kapısı (https://www.turkiye.gov.tr) aracılığıyla da GİB E-Tebligat başvurusu mümkündür. Sisteme kimlik doğrulaması yaparak giriş yaptıktan sonra, ilgili menüleri takip ederek kaydolabilirsiniz.

  3. Vergi Dairesine Fiziki Başvuru (Gerekirse):
    Kimi durumlarda, özellikle ilk defa mükellefiyet tesis eden kişiler veya kurumsal mükellefler, bağlı bulundukları vergi dairesine giderek E-Tebligat başvurularını tamamlayabilirler.

Başvuru işlemleri tamamlandıktan sonra mükellefe özel elektronik tebligat adresi oluşturulur ve GİB E-Tebligat Sisteminden tüm yasal belgeler artık bu adrese gönderilir. E-tebligat sistemi ile KEP adresi arasında bir bağlantı bulunmamaktadır. Bu nedenle, mükelleflerin e-tebligat başvurusu yapabilmesi için KEP adresi alması zorunlu değildir.

Yeni işe başlayan gelir vergisi mükellefleri, elektronik tebligat sistemine dahil olmak için mükellefiyet tesisi sırasında başvuru yapmalıdır.,

Yeni işe başlayan kurumlar vergisi mükelleflerinin ise, elektronik tebligat sistemine başvurularını işe başlama tarihini izleyen 15 gün içinde gerçekleştirmeleri gerekmektedir. Başvuru süresiyle ilgili olarak Vergi Usul Kanunu hükümleri geçerli olduğundan, son gün resmi tatile denk gelirse başvurular, izleyen ilk iş günü sonuna kadar yapılabilir.

GİB E-Tebligat Sisteminde Tebliğ Tarihi Nedir?

Tüm E-Tebligat gönderimlerinde olduğu gibi GİB E-Tebligat Sisteminde de tebligatın tebliğ tarihi, bildirimin muhatabın E-Tebligat adresine gönderildiği tarihi izleyen 5. (beşinci) günün sonudur. Tebliğ tarihinin belirlenmesinde, tebligatın muhatap tarafından açılıp açılmaması ya da okunup okunmaması dikkate alınmaz. Tebligat, adrese gönderildiği tarihi izleyen 5. günün sonunda tebliğ edilmiş sayılır ve süre, bu 5. günü takip eden günden itibaren başlar.

GİB E-Tebligat Sisteminden Tarafıma Tebligat Geldiğinde Nasıl Bilgim Olur?

Mükelleflerin E-Tebligat adreslerine gönderim yapıldığından haberdar olması için muhatabın başvuru sırasında beyan ettiği cep telefonu numarasına veya e-posta adresine bildirim mesajı iletilmektedir. Bilgilendirme mesajlarının gönderiminde yaşanabilecek herhangi bir aksilikte tebliğ tarihinde bir değişme olmayacağı için mükelleflerin E-Tebligat adreslerinin takibini yapması önem arz etmektedir.

GİB E-Tebligat Sisteminden Çıkılabilir mi?

Zorunlu ya da isteğe bağlı olarak elektronik tebligat sistemine dahil olan mükelleflerin, zorunlu durumlar dışında sistemden çıkmaları mümkün değildir. Gerçek kişiler için bu zorunlu durumlar, kişinin vefatı ya da gaipliğine karar verilmesi; tüzel kişi vergi mükellefleri için ise ticaret sicil kaydının silinmesi (nev’i değişikliği ve birleşme durumları dahil) olarak belirlenmiştir.

GİB E-Tebligat Sistemine Dahil Olmamanın Cezai Müeyyidesi Nedir?

456 Sıra No.lu Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği uyarınca, GİB E-Tebligat Sistemine dahil olması zorunlu olan mükelleflerin süresinde bildirimde bulunmaması halinde, 213 sayılı Vergi Usul Kanunu’nun Mükerrer 355. maddesi uyarınca cezai yaptırım uygulanacağı hükme bağlanmıştır.

GİB E-Tebligat Sisteminde Nasıl Kullanılır?

GİB E-Tebligat Sistemi diğer tüm e-tebligat sistemleri gibi tek taraflı çalışan sistem olup, sadece E-Tebligat muhatabın erişimine sunulması imkanı sağlar. Gelen E-Tebligatların elektronik ortamda yasal geçerli ve güvenli cevaplanması için kayıtlı elektronik posta (KEP) sistemi kullanılmaktadır.

Sistemi kullanabilmenin genel olarak 2 yolu bulunmaktadır:

  • Mükellefler kullanıcı kodu ve şifre ile ulaşacakları GİB E-Tebligat Sistemi Arayüzünden (webmail) veya İnteraktif Vergi Dairesi (https://dijital.gib.gov.tr) web sayfasında yer e-TEBLİGATLARIM bölümünden kendilerine tebliğ edilen belgeyi görüntüleyebilir, belgenin tebliğ tarihini öğrenebilir ve belgenin çıktısını alabilirler.

  • Bankalar gibi yüksek sayıda e-tebligat alıcısı tüzel kişi mükellefler GİB tarafından onaylanması koşuluyla, GİB E-Tebligat Sistemine kurumsal entegrasyon yaparak kendilerine gelen e-tebligatlara otomatik erişip kendi sistemlerine çekebilirler.

GİB tarafından, Adalet Bakanlığı adına PTT tarafından işletilen UETS (Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi) kullanımında olduğu gibi, muhataplara e-tebligat çözümü sağlayıcıların bulut uygulamalarına entegrasyon servisi verilir ve aynı şekilde onaylı entegratörlük imkanı verilirse, üçüncü yol da açılabilecektir.

Verion Teknoloji, kurumsal müşterilerine Kayıtlı Elektronik Posta (KEP), UETS (Ulusal Elektronik Tebligat Sistemi) ve GİB E-Tebligat Sistemi ile uçtan uca entegrasyon çözümleri sağlamaktadır. Hangi sistemden olursa olsun gelen e-tebligatların ve e-yazışmaların alınmasını ve cevaplanması için gerekli çözümler ve hizmetlerin tümünü vermektedir. Daha fazla bilgi almak için bilgi@verion.com.tr e-posta adresimizden bizlere ulaşabilir veya https://verion.com.tr/cozumler/e-tebligat-cozumleri/ ile çözümlerimize dair bilgilere erişebilirsiniz.